Taking too long? Close loading screen.
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 1613
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اطلاعیه, فیلم, معاونت فرهنگی تاریخ انتشار : 20 آبان 1400 - 14:02 | 46 بازدید

آیندۀ فلسفه در ایران

همایش “آینده فلسفه در ایران” در روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی آغاز شد. معظم له در این پیام تصویری به تبیین فلسفه اسلامی و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در ایران پرداختند. اهم مطالب بیان شده معظم له به قرار ذیل است؛ ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم […]

همایش “آینده فلسفه در ایران” در روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی آغاز شد. معظم له در این پیام تصویری به تبیین فلسفه اسلامی و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در ایران پرداختند.

اهم مطالب بیان شده معظم له به قرار ذیل است؛

ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم را اسلامی می‌کند. اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم، این وظیفه همه ماست، عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی را داشته باشیم این‌ها جزء سنن ملی ماست. دانشگاه را دانش اداره می‌کند. اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظایف فردی است در حکمت عملی نقش دارد، نماز خواندن همه ما و مانند آن در حکمت عملی نقش دارد نه در حکمت نظری.

اینکه غرب آلوده شد و با آن آلودگی کلیساها را خاموش کرد و جامعه را از دین جدا کرد و جامعه را از الهی بودن جدا کرد، برای آن است که علم را مثله کرد، حیات علم را گرفت. علم که تمام هویتش رهن معلوم است، این معلوم سه ضلعی است: خدا این را آفرید، با چه وضعی آفرید و برای چه آفرید!

چرا جهان به سمت عقل و عدل نمی‌رود؟ چون فکر می‌کند مرگ یعنی پوسیدن نه از پوست به درآمدن!
انسان هست که هست! باید کالای ابدی داشته باشد، کالای ابدی این است که انسان نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد.

بنابراین فلسفه الهی اگر سلطه علمی پیدا کند، تمام علوم را اسلامی می‌کند و اگر معاذالله خود گرفتار لائیک و سکولار و امثال ذلک شد تمام علوم را لامذهب می‌کند. دانشگاه وقتی اسلامی می‌شود که دانش آن اسلامی باشد، دانش اسلامی دانشمند اسلامی تربیت می‌کند. این کار اساسی فلسفه است.

ما دو کار باید بکنیم: یکی حُسن قبول و باور داشته باشیم که این الهیات فلسفه جزء علوم غنی و قوی اسلامی است و این مطلب را درست حل کنیم که تمام هویت علم را، شناسنامه علم را معلوم تنظیم می‌کند و الهیات فلسفه کارش معلوم‌شناسی است که معلوم مثلث است یعنی نظام فاعلی دارد، نظام غایی دارد و نظام داخلی و علمی که در دانشگاه‌ها مطرح است. گرچه با نظام داخلی کار دارد که زمین چیست، آسمان چیست، شمس و قمر چیست، حرکت چیست و متحرک کیست، اما این‌ها را چه کسی آفرید و برای چه آفرید، این دو ضلع در آن نیست. اگر نباشد این مثلث مثله شده است اولاً، معلوم مثله شده جای آن در سردخانه است ثانیاً، معلوم افسرده و سردخانه‌ای، علم سردخانه‌ای تحویل می‌دهد ثالثاً و آثارش هم در جامعه ظهور می‌کند رابعاً.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.