Taking too long? Close loading screen.
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 3345
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اسلاید بزرگ, اطلاعیه, صوت, معاونت پژوهشی تاریخ انتشار : 24 خرداد 1402 - 16:23 | 38 بازدید

اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی

در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ استاد علی امینی‌نژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه میبد یزد به ایراد سخنرانی پرداختند که موضوع سخنرانی ایشان ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی برای فهم روایات اهل بیت علیهم السلام بود. گزارشی از جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه […]

در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ استاد علی امینی‌نژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه میبد یزد به ایراد سخنرانی پرداختند که موضوع سخنرانی ایشان ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی برای فهم روایات اهل بیت علیهم السلام بود.

گزارشی از جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه میبد یزد با موضوع اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی.

بخش اول
فقه مختص در فقه اصغر نیست هدف ما از طلبگی: ۱- شناخت دین ۲- عمل کردن به آن و خود سازی ۳- اصلاح اجتماعی
بیشترین احادیث و روایات ما درباره مباحث تربیتی اخلاقی سلوکی است و بیشتر از آن درباره اصول دین هست. مرحوم آخوند می‌فرمایند: اجتهاد در حوزه معارف دین جز با اجتهاد در علوم عقلی اسلامی امکان پذیر نیست و حرفی به غایت درست است. و امام نیز می‌فرمایند: به جان دوست قسم که آنچه حکما و عرفای اسلامی گفته‌اند این‌ها شرح آیات و روایات است. چرا در حوزه‌ها توحید صدوق و کافی صدوق دیگر نیست اغلب شبهات در جوانان شبهات زیستی و طبیعی است باید حوزه برای این‌ها جواب داشته باشد. فقه جزیی از دین هست و نورانی بحث سر این است که چرا حوزه فقط به این می‌پردازد. دین پر است از واژه‌های فلسفی. بین جبر و تفویض از زمین تا آسمان فاصله است.

بخش دوم
بعد از شناخت دین، وظیفه دفاع از دین است که باید از کلام استفاده کرد. آثار شهید مطهری کلام جدید است. خواجه نصیر فلسفه را وارد کلام کرد چون هدف در کلام این است که عقول بشری قانع شوند نسبت به داده‌های دینی و یکی از ابزارهای بسیار عالی که می‌شود مدعیات اصیل دین را برای ذهن بشر قانع کننده کرد فلسفه است. فضای ماتریالیستی حتی به حوزه‌ها هم رسوخ کرده بود قبل از انقلاب این فضا را حضرت علامه درست کرد و کار را درآورد.

بخش سوم
مقام معظم رهبری یک خط مشی را ترسیم کردند اول فرمودند: انقلاب اسلامی ما برای احیای تمدن بزرگ اسلامی است، فضای جهانی اندیشیدن و تمدن پایه اصلی آن علم است و اولین علمی که ایشان تاکید کرد علوم تجربی است و بعد از یک مدت گفتند مسئله اساسی‌تر علوم انسانی است علوم انسانی پدر جد همه علوم است. وطلبه باید به طلبگی خود افتخار کند چون در این فضاست و بعد فرمودند: پایگاه اصلی علوم انسانی فلسفه و بنحو خاص حکمت متعالیه است مثال مناظره آقای درخشان و غنی نژاد است. فلسفه ای می‌تواند راه بیفتد که فقه و دین را جمع کند و بالعکس فلسفه اسلامی تبیین زیر ساخت‌های عقلانی انسان است که بستر دین را فراهم می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.