Taking too long? Close loading screen.
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 3386
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اسلاید بزرگ, اطلاعیه, معاونت پژوهشی تاریخ انتشار : 21 تیر 1402 - 20:01 | 25 بازدید

گزارش | درآمدی بر ریاضیات و نسبت آن با فیزیک جدید

دوره “درآمدی بر ریاضیات و نسبت آن با فیزیک جدید” در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ با هدف آشنایی علاقه‌مندان به پژوهش در علوم طبیعی، با ساختار و چیستی ریاضیات و ضرورت آن برای ورود به مباحث فیزیک جدید، به همت گروه حکمت اسلامی و علوم طبیعی، زیر نظر معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی […]

دوره “درآمدی بر ریاضیات و نسبت آن با فیزیک جدید” در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ با هدف آشنایی علاقه‌مندان به پژوهش در علوم طبیعی، با ساختار و چیستی ریاضیات و ضرورت آن برای ورود به مباحث فیزیک جدید، به همت گروه حکمت اسلامی و علوم طبیعی، زیر نظر معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، همزمان به صورت حضوری و مجازی (در بستر اسکای‌روم) برگزار شد.

در این دوره سه روزه آقای محمدامین صادقیان، دارنده مدال نقره المپیاد نجوم و فارغ‌التحصیل همزمان دو رشته ریاضی و فیزیک به ارائه بحث پرداختند.

در روز نخست این دوره تاریخ مختصر ریاضیات از یونان باستان تا قرن ۱۹ در دو شاخه حساب و هندسه با تاکید بر اشخاص و آثار مهم هر دوره و سپس تبیین نگاه اندیشمندان به چیستی ریاضیات در هر دوره پرداخته شد.

در روز دوم در ادامه روز نخست تحولات ریاضیات و فلسفه حاکم بر آن در قرن بیستم تبیین و سپس به چیستی و قواعد حاکم بر فرآیند کمی‌ سازی پرداخته شد.

در آخرین روز فواید کمی سازی در علوم تجربی و نمونه‌هایی از آن در فیزیک بیان شد. سپس به عنوان ارائه نمونه‌ای از تحولات گسترده در ریاضیات جدید، به تحولات در هندسه اقلیدسی و ارائه نسبیت عام در فیزیک پرداخته شد. در انتها نیز نمونه‌هایی از تحولات چند سال اخیر فیزیک و ریاضیات و تاثیر این دو حوزه دانش بشری بر یکدیگر ارائه شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.