Taking too long? Close loading screen.
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 3588
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اسلاید بزرگ, اطلاعیه, گزارش تصویری تاریخ انتشار : 05 بهمن 1402 - 18:15 | 25 بازدید

گزارش تصویری | جلسه گفتگوی علمی

معاونت بین‌الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ با همکاری مؤسسه نسیم رحمت میزبان پرفسور جمیل اسکندر از کشور برزیل و جمعی از طلاب علاقمند به مباحث فلسفه اسلامی بود. این جلسه با حضور حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد و پرفسور جمیل اسکندر در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات پیرامون موضوعات زیر برگزار […]

معاونت بین‌الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ با همکاری مؤسسه نسیم رحمت میزبان پرفسور جمیل اسکندر از کشور برزیل و جمعی از طلاب علاقمند به مباحث فلسفه اسلامی بود.

این جلسه با حضور حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد و پرفسور جمیل اسکندر در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات پیرامون موضوعات زیر برگزار شد:
۱) وجود و ماهیت از منظر حکمت سینوی و صدرایی
۲) موقعیت و ظرفیت فلسفه اسلامی در امریکای لاتین

متن خبری | جلسه گفتگوی علمی

حجت‌الاسلام شیخ الاسلام معاونت بین‌الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات بیان داشتند، سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ میزبان جلسه گفتگوی علمی با حضور اساتید گرامی:
جناب حجت الاسلام و المسلمین امینی‌نژاد
پروفسور جمیل ابراهیم اسکندر
حول دو موضوع:
۱) وجود و ماهیت از منظر حکمت سینوی و صدرایی
۲) موقعیت و ظرفیت فلسفه اسلامی در امریکای لاتین
در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات بودیم.

ایشان با بیان سوابقی از جناب پروفسور جمیل ابراهیم اسکندر از جمله؛
فوق دکتری فلسفه متافیزیک از دانشگاه کُمپلوتِنس مادرید اسپانیا،
استاد تمام فلسفه اسلامی دانشگاه فدرال سائوپائولو برزیل،
مترجم کتاب مبدأ و معاد ابن‌سینا و طبیعیات شفا به زبان پرتغالی ابراز داشتند : درباره موضوع نخست، دکتر جمیل اسکندر در ابتدا به تقسیم وجود توسط ابن‌سینا به ممکن، ضروری بالغیر و ضروری بالذات اشاره نمودند و در ادامه روند کار ابن‌سینا را در کتاب مبدأ و معاد مورد بررسی قرار دادند.

دکتر جمیل اسکندر رویکرد فلسفی و منطقی ابن‌سینا در این اثر را مورد تحسین قرار دادند و عدم ورود به ساحت‌های نقلی و عرفانی را نشان دهنده قدرت فلسفی او دانستند.

معاونت بین الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات خاطر نشان کردند: در ادامه استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی‌نژاد به دغدغه ذات‌پژوهی ابن‌سینا اشاره نمودند و بیان داشتند که از نگاه او، چنان‌چه چیز پیوند ذاتی با «بودن» نداشته‌باشد، محتاج علت است، هرچند که به لحاظ زمانی دائمی باشد.

استاد امینی‌نژاد همچنین به سیر تاریخی پیدایش اندیشه ماهیت و تفکیک آن از وجود در فلسفه اسلامی پرداختند و از حکمت اشراق و حکمت متعالیه به عنوان قله‌هایی سترگ در جریان فلسفه اسلامی یاد کردند.

حجت‌الاسلام شیخ الاسلام در ادامه فرمودند: درباره موضوع دوم، دکتر جمیل اسکندر با تاکید بر فقدان آثار فلسفی به زبان‌های رایج در حوزه کشورهای امریکای لاتین بر ضرورت ترجمه آثار کوتاه فیلسوفان اسلامی به زبان‌هایی مثل اسپانیولی، پرتغالی و فرانسوی تاکید کردند.

استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی‌نژاد در همین زمینه بر ضرورت شکل‌گیری گفتگوهای مستقیم بین اساتید حوزه علمیه و صاحبان فکر و اندیشه در حوزه کشورهای امریکای لاتین، حول موضوعات کلیدی و اساسی فلسفی تاکید داشتند و به شکل‌گیری زاویه نگاه‌های بدیع و مؤثر به عنوان نتایج چنین گفتگوهایی اشاره نمودند.

معاونت بین الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات بیان داشتند: در این جلسه علمی ترجمه گفتگو از زبان فارسی به اسپانیایی و بالعکس توسط حجت الاسلام عبدالکریم پاس از آرژانتین و از مبلغان باسابقه آمریکای لاتین و دبیر جلسه توسط حجت الاسلام جواد خوش‌نیت، مدیر گروه اسپانیایی معاونت بین الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و از مبلغان امریکای لاتین صورت گرفت. لازم به ذکر است که این جلسه با همکاری مؤسسه نسیم رحمت برگزار گردید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.