Taking too long? Close loading screen.
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 2024
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اطلاعیه تاریخ انتشار : 24 بهمن 1400 - 10:08 | 38 بازدید

طریقت و عرفان ما عین سیاست ماست

آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در دیدار علمای نجف اشرف شرکت‌کننده در دوره‌های مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی که در تاریخ ۲۰ بهمن در آستانه پیروزی انقلاب برگزار شد، به تبیین عرفان اجتماعی و بسط آن در انقلاب اسلامی و شرح مراحل اسفار اربعه و خصوصا سفر سوم و چهارم و مرحله بقاء بعد الفناء پرداخت […]

آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در دیدار علمای نجف اشرف شرکت‌کننده در دوره‌های مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی که در تاریخ ۲۰ بهمن در آستانه پیروزی انقلاب برگزار شد، به تبیین عرفان اجتماعی و بسط آن در انقلاب اسلامی و شرح مراحل اسفار اربعه و خصوصا سفر سوم و چهارم و مرحله بقاء بعد الفناء پرداخت و امام خمینی رحمه الله‌علیه را یک عارف و سالکی دانست که در مبارزه با رژیم شاه سلوک می‌کرد.

▫️ایشان به نقل از آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله بیان کرد که همانطور که امام خمینی رحمه الله‌علیه سیاست را عین دیانت می‌دانست، به همان میزان طریقت و عرفان را عین سیاست می‌دانست.

▫️حضرت استاد یزدان‌پناه، عارف ندانستن اصحاب اهل‌بیت علیهم‌السلام را اجحاف در حق ایشان دانست و بیان کرد: احوالات منقول سلمان فارسی، کمیل بن زیاد و جابر جعفی و دیگر یاران اهل‌بیت علیهم‌السلام بیانگر حالات معنوی و ثقل عرفانی ایشان دارد.

▫️ایشان تبیین بخشی از روایات شیعه را متوقف بر فهم مباحث عرفان نظری و عملی دانست که بدون آن‌ها این روایات قابل تبیین نیست.

▫️آیت‌الله یزدان‌پناه با تبیین مقام فنا و بقاء بعد الفناء بیان کردند: مقام فنا یک مقام ناقص است اما برخی با بازگشت از سفر حقانی خود در میان خلق همه امور را حقانی دیده و با این نگاه در خط مقدم امور قرار می‌گیرند که نمونه بارز آن شخص امام خمینی رحمه الله‌علیه است.

▫️ایشان خاطرنشان کردند: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان جنگ تحت تأثیر شهید یوسف‌اللهی و حالات عرفانی او بوده و پس از جنگ این حالات سنگین عرفانی در ایشان تداوم یافت. بنابراین تحقق عرفان عملی و اجتماعی امام خمینی رحمه الله‌علیه در انقلاب اسلامی با پرورش جوانان انقطاعی و دارای حالات عرفانی رخ داد.

▫️حضرت استاد با تبیین برخی فرازهای عرفانی ادعیه از جمله مناجات شعبانیه و اهتمام حضرت امام خمینی رحمه الله‌علیه به این دعا به فرازهای آخر این دعا از جمله فراز «إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ…» و «وتصیر أرواحنا معلقه بعز قدسک» پرداختند و افزودند: توضیح مقام عزّ در این فراز عرفانی جز با عرفان نظری امکان پذیر نیست.

🏷 برگرفته از سایت مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعهالمصطفی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.