Taking too long? Close loading screen.
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 1180
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اسلاید بزرگ, زیر لوگو, معاونت فرهنگی, ویژه تاریخ انتشار : 17 خرداد 1400 - 17:52 | 79 بازدید
به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات در تراز انقلاب اسلامی

برنامه “انتخابات در تراز انقلاب اسلامی” پیرامون انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۰ با حضور حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار شد که در این برنامه حضرت استاد به بیان مؤلفه‌های انتخابات در تراز انقلاب اسلامی پرداختند. متن کامل این نشست را می توانید از […]

برنامه “انتخابات در تراز انقلاب اسلامی” پیرامون انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۰ با حضور حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار شد که در این برنامه حضرت استاد به بیان مؤلفه‌های انتخابات در تراز انقلاب اسلامی پرداختند.

متن کامل این نشست را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

  • چیزی که انتخابات گه‌گاهی از آن متأثر شده است، ناکارآمدی برخی از دولت‌هاست و این ناکارآمدی تأثیری گذاشته است در برخی که می‌گویند ما چرا در انتخابات شرکت کنیم؟ در واقع تأثیر ناکارآمدی دولت‌ها بر فضای کشور و ناامیدی از آن را می‌بینیم که روی مسأله مشارکت در انتخابات می‌تواند تأثیر بگذارد.
  • در دل این ناکارآمدی یک نکته‌ای وجود دارد؛ یک نور امیدی است. یعنی گمان نکنیم این‌ها قرار است که فقط ناامیدی ایجاد بکند. خودِ همین مسأله باعث شد ما با یک چیزی روبه‌رو شویم؛ تیز شدن اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی.
  • خیلی از نیروهای انقلابی و مؤمن که مطالباتی داشتند، اندیشه‌هایی داشتند ولی چندان به صورت یک جریان اجتماعی سنگین که همه جا مطالبه‌گر باشند، وجود نداشت. شرایط ناکارآمدی دولت‌ها که پیش آمد، یک تیز شدن گفتمان انقلاب اسلامی در دل این مسأله پدیدار شد و این را من خیلی ارزشمند می‌دانم.
  • گرچه یکی دارد در مسیر غلط می‌رود، همان مسیر غلط، عزمِ متدینان را قوی‌تر کرده است؛ نباید این‌طور باشد که وضع مملکت خراب شود و آخرش هم انقلاب ضربه ببیند. انقلاب باید بگوید چرا این کار را کردید با انقلاب؟ گفتمان انقلابی باید به این مرحله برسد؛ او باید مدعی باشد!
  • گفتمان انقلاب آهسته آهسته خودش را به شکل یک جریان اجتماعی دریافته است. و این نور امیدی در دل این معناست که باید همیشه آن را فروزان نگه بداریم.

  • بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است و طبیعتا یک نوع محدودیت‌هایی برای مشارکت‌های اجتماعی حضوری پدید آورده است که من این را یک ضایعه می‌دانم.
  • گرچه الآن به دلیل شرایط کرونایی یک دسته ملاحظاتی هست ولی توصیه می‌کنم تا هر جایی که به ما اجازه داده می‌شود حضور جمعی را انجام دهیم. نگوییم خب حالا که شرایط این‌گونه است پس فقط برویم در فضای مجازی.
  • متدینان ما در باب مساجد و مراکز مذهبی، آهسته آهسته به این اندیشه رسیدند که باید حضور جمعی خودمان را به نحوی داشته باشیم اما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی.
    در باب انتخابات هم به نظر باید فکری کرد.
  • آن مشارکت عمومی مومنانه‌ای که در مسأله کرونا یاد گرفتیم، آن سبک را می‌بایست ادامه دهیم، به گونه‌ای که حضور اجتماعی‌مان را کم نکنیم. فکری به حال حضور اجتماعی‌مان کنیم؛ با همین شرایط کرونایی و با رعایت دستورات بهداشتی‌ای که داده شده است.
  • در فضای مجازی هم شور انتخابات را جدی‌تر کنیم، حتی به صورت تماس تلفنی با افراد صحبت کنیم. همه برای این است که اندیشه مشارکت عمومی را زیاد کنیم.

  • گفتمان انقلاب اسلامی با فریب انتخاباتی نمی‌سازد؛ فریب انتخاباتی با هر نوع دموکراسی و مردم‌سالاری بسازد ولی با مردم سالاری دینی نمی‌سازد.
  • فریب یعنی خلاف واقع، یعنی دروغ، و دروغ در آن نجات نیست، خیر نیست.
  • کسی که می آید دوگانه‌سازی‌های غیر واقعی می‌کند، قرار است صفر و صد بکنند، قرار است که در ابهام اندیشگانی نتیجه بگیرد، یا گاهی مثلا یک شکلی که آن‌ها چه و ما چه، نشان می‌دهد روح فضای اسلامی را درک نکرده است.
    او با عادت فضای غربی دارد نفس می‌کشد و حرف می‌زند ولی ما این‌ها را نمی‌خواهیم. به تجربه هم دیدیم چه ضایعاتی برای جامعه داشت.
  • دوگانه‌سازی غیر واقعی را به نظرم باید حذف کنیم، اصلا به آن میدان ندهیم. بلکه چنان جریان‌سازی فرهنگی کنیم که مردم تا این دوگانه‌سازی غیرواقعی را ببینند بگویند این به درد نمی‌خورد، این را بگذار کنار؛ ذائقه ایجاد بکنیم برای مردم.
  • گاه کسی حرفی را می‌زند در ابهامی که برای آن‌ها جذاب باشد. حرف صریح نمی‌زند، چون بزند شاید جذابیت نداشته باشد. این خلاف آن جوانمردی‌ای است که ما در اندیشه دینی‌مان داریم. بنده این را به عنوان خلاف فتوت و جوانمردی می‌دانم و خلاف روح اندیشه اسلامی است.

  • گفتمان انقلاب اسلامی ما را مطالبه‌گر می‌کند. عناصر بسیاری هم در این گفتمان هست؛ عدالت‌خواهی، فسادستیزی، استکبارستیزی، مردمی‌بودن، حمایت از محرومان و مستضعفان، خداجویی و بسط معنویت و… .
    اصلاً انقلاب یعنی این و همه این‌ها را که می‌بینید، تیز و تند است و در همه‌اش یک مطالبه وجود دارد! تیز و تند، نه به معنای افراطی بودن، بلکه مطالبه‌گر است.
  • مراد مطالبه واقعی اجتماعی است، همان سبکی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام وقتی به خلافت رسیدند، از اول گفتند من این‌گونه هستم که اگر کسی از راه فساد به جایی رسید، برخورد می‌کنم. اگر در قباله زن شخص هم برود، برمی‌گردانم. یعنی کار من این نیست که بخواهم حکومت کنم، این امانت در دست من است، این طعمه نیست در دست من.
  • این ادبیاتی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام دارند، اندیشه انقلاب اسلامی ما است. خیلی معنادار است؛ نوع کار اگر امانت است، من وظیفه دارم و طبق وظیفه عمل می‌کنم، طعمه نیست که من بخواهم برای خودم چیزهایی را جمع بکنم و برای همین منافع خودم هر جور با هر کسی بسازم؛ این‌ها اصلا مطرح نیست.
  • رهبر معظم انقلاب در مورد مسئولین تعبیر می‌کنند به خادم مردم بودن!
    ولی نعمت، مردم هستند؛ این تعبیری است که حضرت امام داشت.
    اندیشه‌های انقلابی در این‌هاست و همه‌اش مطالبات به حق است. و همه مشکلاتی که ما الآن داریم ناشی از دوری از این اندیشه‌هاست.

  • خط و مرز گذاشتن واقعی را من خیلی قبول دارم، یعنی آنی که گفتمان انقلاب اسلامی را قبول دارد و آنی که قبول ندارد، مشخص شود.
  • اگر گفتمان انقلاب اسلامی را خوب به چشم بیاوریم، همه مشتاق آن می‌شوند، ولی ما بلد نیستیم به چشم بیاوریم لذا در این فضا مرز گذاری واقعی لازم است.
  • حضرت امام از آن اول طرح‌هایی و تبیین‌هایی داشت در مورد اشرافی‌گری که اشرافی‌گری اصلا با روح انقلاب ما نمی‌سازد، اشرافی‌گری را اگر کسی دارد اضافه می‌کند به انقلاب، با روح انقلاب نمی‌سازد و لذا ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی می‌گوییم: آقا، اشرافی‌گری را نمی‌پسندیم، البته توهین نمی‌کنیم و مطالبه گفتمان را داریم.
  • سردار شهید سلیمانی جلال و شکوهی که پیدا کرد از دل این روش اشرافی‌گری به دست آورد؟ ولی بعضی‌ها این کار را می‌کنند که خلاف انقلاب است.
  • ما باید گفتمان انقلاب اسلامی را تیز بگوییم و مرز بگذاریم و واقعا هم بگوییم، به چشم هم بیاوریم.

  • برخوردهای غیراخلاقی در مناظره‌ها یا غیرمناظره‌ها، اصلا با انتخابات دینی سازگار نیست. یعنی هر کسی هم که این کار را کرد و برنده هم شد، بازنده است؛ هم پیش خدا بازنده است و هم ابد خود را از دست داده، هم جان خودش را از بین برده و خودکشی معنوی کرده است.
  • برخوردهای غیراخلاقی نامزدها، مردم را در فضایی می‌اندازد که الگوی بدی می‌شود برایشان. بداخلاقی‌ها و توهین‌ها و تحقیرها، جامعه را هم درگیر می‌کند و جامعه هم این عادت و این منش را پیدا می‌کند.
  • یکی از آسیب‌های دیگر و برخوردهای غیراخلاقی، ایجاد جاذبه‌های غیراخلاقی و رذیلت‌محور است که باعث شود طرف بر اساس این به شما رای بدهد. خودش هم می‌داند که غیراخلاقی است ولی برای بعضی‌ها می‌تواند جاذبه داشته باشد.
  • گسل‌های قومیتی که بعضی‌ها استفاده می‌کنند، من این جاذبه‌ها را غیراخلاقی می‌دانم. گسل‌ها قرار نیست توحد ایران را بردارد، وحدت جامعه ایرانی را بردارد ولی این‌ها می‌خواهند این کار را بکنند تا نتیجه خودش را بگیرند، با اینکه دود آن به چشم خود او هم که یک دولت تشکیل می‌دهد می‌رود ولی با این حال حاضر است، چرا؟ برای این که خود او به حکومت برسد. که ما همه این‌ها را غیر اخلاقی می‌دانیم.
  • این که سطح تعاملات انتخاباتی و مناظرات انتخاباتی را به سطح غیر اخلاقی‌اش می‌کشانند، یک ضایعه است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.