Taking too long? Close loading screen.
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 796
  پرینتخانه » آخرین اخبار, تازه های نشر, معاونت پژوهشی تاریخ انتشار : 27 بهمن 1399 - 17:24 | 94 بازدید

توضیحاتی پیرامون جدیدترین اثر حضرت آیت الله استاد یزدان پناه

در این کتاب جزئیات فراوانی درباره موضوع و روش حکمت صدرایی عرضه شده و نشان داده شده است که حکمت متعالیه فلسفه‌ای وجودی است که هرچند روش خاصش اشراقی-بحثی است، از دین و عرفان نظری نیز به صورت روش‌مند بهره می‌گیرد، بدون اینکه خللی بر فلسفه بودنش وارد آید و به وادی کلام یا عرفان بغلتد.

▪️حجت‌الاسلام والمسلمین رضا درگاهی‌فر، نگارنده کتاب مختصات حکمت متعالیه توضیحاتی را پیرامون این کتاب بیان کردند که ارائه می‌شود؛

▪️ روند شکل‌گیری و فلسفه تولید کتاب مختصات حکمت متعالیه

▫️استاد سیدیدالله یزدان‌پناه در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ در حوزه علمیه قم درسی را با عنوان مختصات حکمت صدرایی ارائه کردند. مباحث این درس مدتی بعد در حلقه‌ای متشکل از برخی شاگردان فاضل و در محضر استاد، به بحث و بررسی تفصیلی گذارده شد. مجموع محتوای درس و ماحصل این مباحثات به همراه برخی نکاتی که در جلسات درس خارج نهایه الحکمه در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ عرضه شد، مواد خام تولید کتاب مختصات حکمت متعالیه را فراهم آورده‌اند. این کتاب در پی عرضه تصویری روشن‌تر از چیستی و روش حکمت متعالیه است تا طالبان و پژوهندگان این حکمت، با نگاهی صحیح و روشن‌تر بدان بپردازند و تصویری مطابق با واقع از هویت حکمت متعالیه فراچنگ آورند.

▪️ موضوع کتاب

▫️این کتاب به بخشی از مباحث «فلسفه حکمت متعالیه» می‌پردازد و از سنخ مباحث «فرافلسفه» یعنی کاوش و پژوهش فلسفی درباره خود فلسفه است. مختصات حکمت متعالیه ویژگی‌های کلان و اصلی حکمت متعالیه‌اند که مجموعاً به این حکمت اختصاص دارند و آن را از دیگر نظام‌های فلسفی دوره اسلامی متمایز می‌کنند. شناسایی این ویژگی‌ها شناختی جامع و صحیح از حکمت صدرایی به دست می‌دهد. این کتاب سهم قابل توجهی در معرفی چارچوب‌های کلان و اصلی حکمت متعالیه دارد.

▪️ دغدغه استاد یزدان‌پناه در این کتاب

▫️دغدغه اصلی استاد، عرضه تصویری روشن و صحیح و به دور از تفسیرهای نامطابق با واقع از حکمت متعالیه و ویژگی‌های کلان آن است.
برخی حکمت متعالیه را نوعی کلام یا عرفان یا مجموعه‌ای التقاطی از دستگاه‌های مختلف فکری دانسته‌اند. مباحث این کتاب نشان می‌دهد که اینان نظام صدرایی را به درستی نشناخته‌اند و تصویری نادرست و نادقیق از این حکمت ترسیم کرده‌اند.
در این کتاب جزئیات فراوانی درباره موضوع و روش حکمت صدرایی عرضه شده و نشان داده شده است که حکمت متعالیه فلسفه‌ای وجودی است که هرچند روش خاصش اشراقی-بحثی است، از دین و عرفان نظری نیز به صورت روش‌مند بهره می‌گیرد، بدون اینکه خللی بر فلسفه بودنش وارد آید و به وادی کلام یا عرفان بغلتد.

▪️ ویژگی‌های این کتاب

▫️مختصه‌های حکمت متعالیه در این کتاب به‌ شیوه مختصاتی عرضه شده‌اند، یعنی مختصه‌هایی برای حکمت متعالیه برشمرده شده‌اند، که هرچند ممکن است هریک در برخی دستگاه‌های حکمی دیگر نیز یافت شوند، اما در مجموع و همراه با هم تنها در حکمت متعالیه حضور دارند و مختص بدان‌اند. در این کتاب بسیاری از مباحث با ذکر نمونه‌هایی از محتواهای حکمت متعالیه همراه شده‌اند و به متون پرشماری از آثار ملاصدرا ارجاع داده شده است. خواننده در این کتاب تمایز روشنی را میان کلام و فلسفه و میان حکمت متعالیه و حکمت مشائی و اشراقی می‌یابد و گونه تعامل حکمت صدرایی با متون معارفی دین و کتب عرفان نظری را می‌شناسد. این کتاب وجه اسلامی بودن حکمت صدرایی را به‌خوبی می‌نمایاند و بر پایه حرکت علمی ملاصدرا، شیوه‌ای را برای هر فلسفه اسلامی و بلکه هر علم اسلامی پیشنهاد می‌دهد.
افزون بر این‌ها، در این کتاب به زندگی‌نامه ملاصدرا، که نمایی از حرکت معنوی وی است، پرداخته شده و از این منظر نیز این کتاب اثری متمایز به شمار می‌رود.
فصل نخست کتاب مختصات حکمت متعالیه را می‌توان از بهترین زندگی‌نامه‌های صدرالمتألهین، که تا کنون نگاشته شده‌اند، به شمار آورد. استاد یزدان‌پناه کوشیده‌اند تقسیم‌بندی مناسبی از دوران‌های مختلف عمر علمی ملاصدرا و ویژگی‌های هریک به دست دهند و خواننده را با مسیر علمی بنیان‌گذار حکمت متعالیه آشنا کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.