Taking too long? Close loading screen.
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 606
  پرینتخانه » آخرین اخبار, معاونت پژوهشی تاریخ انتشار : 21 دی 1399 - 17:42 | 35 بازدید

ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی

▪️تکلیف رهروان اسلام ناب تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی است. یکی از مسائل، ارائه عملی تربیت‌یافتگان مکتب است. وقتی مدعی هستیم که این تمدن پاسخگوست باید نمونه عملی ارائه دهیم؛ ادل الدلیل علی امکان الشیء وقوعه.

◾️نشست ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌علیه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رستمی در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار گردید که عمده مباحث ایشان تقدیم می‌گردد:

▪️موقعی که کشوری بتواند تعریف نیازها و ابزارهای تأمین نیازها در ابعاد مختلف را بسط داده و تولید کند به گونه‌ای که انتخاب نهایی و ناگزیر مجموعه‌های دیگر وابسته به آن بخش باشد، طبیعتا علاوه بر وابستگی، در محیط تقابل، فضل هم به وجود می‌آید.

▪️تمدن مجموعه‌ای است که یک ریشه در فرهنگ، یک ریشه در تولید و یک ریشه در دانش دارد و نهایتا همه این‌ها در سبک زندگی پدیدار می‌شوند. این سبک زندگی که مؤلفه‌های فرهنگی، علمی و تکنولوژی دارد را اگر در محیطی شکل بگیرد و در خارج از این محیط توان الگوبخشی شکل بگیرد می‌گوییم یک تمدن در حال شکل‌گیری است. یعنی جوامع دیگر این روش را یک روشی کامل یا بهتری نسبت به جامعه خود می‌بینند.

▪️ده‌ها سال است که تسلط تمدن غربی را بر جای جای جهان می‌بینیم که تمدن غالب و حاکم است اما در عین حال شاهد افول تمدن غربیم. سبک غربی ناکارآمد است و به بن‌بست رسیده است.

▪️نقطه‌ای را که امروز می‌بینیم و آغازش انقلاب اسلامی است، نقطه توقف و سپس عقب‌گرد تمدن غربی است.

▪️حضرت آقا سه یا چهار سال پیش در جلسه‌ای که با مجموعه‌ای از اندیشه‌ورزان حوزه تمدنی داشتند، فرمودند: تردید نکنید که تمدن غربی از بین می‌رود و آنچه وظیفه ماست این که باید به فکر تمدن جایگزین باشیم که تمدن توحیدی و اسلامی است.

▪️حضرت آقا در بیان مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی فرمودند یک مرحله پیروزی انقلاب اسلامی است، یک مرحله تشکیل نظام اسلامی است و بعد تشکیل دولت اسلامی و سپس تشکیل جامعه اسلامی. و نهایتا مرحله پنجم انقلاب اسلامی را تمدن اسلامی دانستند.

▪️تکلیف رهروان اسلام ناب تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی است. یکی از مسائل، ارائه عملی تربیت‌یافتگان مکتب است. وقتی مدعی هستیم که این تمدن پاسخگوست باید نمونه عملی ارائه دهیم؛ ادل الدلیل علی امکان الشیء وقوعه.

▪️حضرت آقا در مورد شهید سلیمانی تعبیر “مکتب سلیمانی” را مطرح کردند. یعنی با یک تفکر و مجموعه‌ای از معرفت‌ها که امکان بروز عملی در میدان را دارد، روبروییم.

▪️حضرت آقا متواضعانه فرمودند مکتب سلیمانی اما این همان مکتب خامنه‌ای است، همان مکتب خمینی است که در واقع مکتب اسلام ناب محمدی است.

▪️حالا این که حاج قاسم یک مکتب است یعنی با حذف او، بن‌بستِ در حرکت را شاهد نیستیم. حاج قاسم نشانه ممکن‌بودن تکرار و وقوع امثال او در عالم است.

▪️معرفی سمبل و نماد یکی از بایسته‌های تمدن‌هاست. تمدن بی‌قهرمانِ غرب برای خود قهرمان‌سازی می‌کند آن هم به وسیله هالیوود. نشان‌دادن یک الگو و سمبل از یک تمدن بسیار مهم است. حاج قاسم سلیمانی شخصی است که در مکتب اسلام تربیت شد و الآن یک الگوی تمدنی است؛ یک الگوی مطلوب قابل تقلید.

▪️حاج قاسم در زمان حیاتش طبق نظرسنجی‌های معتبر محبوبیت بسیار بالایی در اقشار مختلف مردم داشت و بعد از شهادتش یک رستاخیز محبوبیت در ایران نسبت به او به وجود آمد.

▪️تمرکز فکری حاج قاسم بر محور ولایت است. این را در قبل از شهادتش می‌بینیم و بعد از شهادتش در وصیت‌نامه‌اش دیدیم. خط سیاسی‌اش روشن است اما با همه دولت‌ها کار می‌کند؛ برای هر دو هم دل می‌سوزاند و مشورت می‌دهد. در قضیه وزارت خارجه مشخص بود که چه حمایت‌هایی از وزیر مستعفی می‌کند برای این که این‌جا را نقطه‌ای می‌بیند که نباید آسیب ببیند؛ مرز و قلمرو دفاع اسلامی است و دلگیری‌های کودکانه باعث نمی‌شود که تسلیم قضایا شود لذا ایشان ورود می‌کند آن هم ورود مصلحانه.

▪️این هنر حاج قاسم است که روسیه را وارد جنگ سوریه کرد. دیپلمات‌ها و سیاسیون هم نمی‌توانستند این کار را انجام دهند اما او توانست این را انجام دهد و آسمان سوریه را برای داعش ناامن کرد.

▪️توجه به عنصر مردم و افکار عمومی و همراهی دل‌ها با هدف، از ویژگی‌های کار حاج قاسم است. حاج قاسم برای دستیابی به هدف، بسیج عمومی را طراحی کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد.